Socialiai atsakingas verslas gali ženkliai prisidėti prie vartotojų informuotumo apie pavojingas chemines medžiagas didinimo bei sveikesnės visuomenės kūrimo. Jei verslininkui rūpi ne tik jo šūkis ar reklaminė kampanija, bet ir klientas, jis sudarys sąlygas vartotojui atsakingai pasirinkti gaminį. Atsakingai pasirinkti reiškia rinktis, turint visą informaciją apie produktą ir saugų jo vartojimą.

Socialiai atsakingam verslui siūlome viešai įsipareigoti ir įgyvendinti vieną ar kelis iš žemiau pateikiamų pasiūlymų ir laipsniškai atsisakyti naudoti pavojingas chemines medžiagas savo veikloje bei parduodamuose gaminiuose. Tai padaryti padės iniciatyvos specialistai.

Dėmesys klientui

Pagalvoju.

Užtikrinu REACH reglamento, 33 straipsnio įgyvendinimą savo įmonėje – turiu ir vartotojui paprašius per mažiau nei 45 dienas pateikiu informaciją apie pavojingų cheminių medžiagų naudojimą parduodamuose gaminiuose. Kaip įgyvendinti? Bendraujant su gamintoju, importuotoju ar tiekėju, užsakant gaminį reikalauti informuoti apie gaminyje ar jo įpakavime naudotas labai didelį susirūpinimą keliančias medžiagas (angl. Substances of Very High Concern). Pasikonsultuoti su specialistu, kaip gamintojo pateiktą informaciją reiktų interpretuoti ir suprasti. Užtikrinti, kad informacija klientui pateikiama suprantamai.

Didelį susirūpinimą keliančų medžiagų sąrašas.

Standartinė užklausos gamintojui forma (anglų k.). 

Pasižadėk

Mąstau.

Užtikrinu momentalią informaciją apie pavojingų cheminių medžiagų naudojimą gaminiuose – ją bet kuris vartotojas gali gauti pirkimo momentu. Kaip įgyvendinti? Įmonės personalas apmokomas teikti tokią informaciją, parengiami cheminę produkto sudėtį paaiškinantys raštai/lankstukai ar kt. Taip pat gali būti taikomas pažangenis būdas – įmonėje įdiegiama brūkšninių kodų nuskaitymo sistema, leidžianti sužinoti pavojingų cheminių medžiagų naudojimą gaminiuose, specialiu prietaisu (išmaniuoju telefonu, spec. skaitytuvu) nuskanavus produkto brūkšninį kodą.

 

Pasižadėk

Rūpinuosi.

Ne tik pateikiu momentalią informaciją apie pavojingų cheminių medžiagų naudojimą gaminiuose, bet ir rekomenduoju savo klientams rinktis gaminius be pavojingų cheminių medžiagų. Kaip įgyvendinti? Įmonės personalas yra apmokomas supažindinti klientus su galimu neigiamu pavojingų cheminių medžiagų poveikiu sveikatai, argumentuotai patarti rinktis produktus be tokių medžiagų.

 

Pasižadėk

Myliu.

Be visų anksčiau išvardintų punktų taip pat užtikrinu vartotoją, kad mano pateikiama informacija yra teisinga – savo lėšomis reguliariai vykdau produktų cheminės sudėties tyrimus, gamintojo pateikiamai informacijai patikrinti, arba įvedu specialią produktų sudėties vertinimo, ženklinimo sistemą, ženkliai prisidedančia prie klientų informuotumo apie pavojingas chemines medžiagas. Kaip įgyvendinti? Neinformuojant gamintojo, nustatytu dažnumu tikrinti jo teikiamų gaminių cheminę sudėtį tyrimų laboratorijose. Gautus rezultatus lygint su gamintojo pateikiama informacija, numatyti sankcijas gamintojui už melagingos informacijos teikimą. Dėl kitų iniciatyvų įgyvendinimo žiūrėkite sektinus pavyzdžius arba konsultuokitės su specialistu.

Pasižadėk

 


Sektini pavyzdžiai Lietuvoje:

greenas-logotipas-01-1-198x140 Grožio salonas „Greenas“ savanoriškai pasižadėjo savo darbe naudoti kaip galima mažiau plaukų priežiūros priemonių ir kitų produktų su pavojingomis medžiagomis, galinčiomis pakenkti darbuotojų ir klientų sveikatai. Tokių medžiagų naudojimas salone „Greenas“ toleruojamas tik tuo atveju, jei jų funkcijoms atlikti nėra saugesnių alternatyvų. Vos tik joms atsiradus, salonas „Greenas“ inicijuos produktų atnaujinimą.
grozio-gama-logo-1-176x140 Salonas „Grožio gama“ savanoriškai pasižadėjo savo darbe naudoti kaip galima mažiau plaukų priežiūros priemonių ir kitų produktų su pavojingomis medžiagomis, galinčiomis pakenkti darbuotojų ir klientų sveikatai.

 

Kyla klausimų – konsultuokis.

Sektini pavyzdžiai užsienyje. Įmonės, mylinčios savo klientus:

Danijos prekybos lyderis „COOP“ Prekybos tinklas, turintis apie 1200 parduotuvių, vadovaujasi atsargumo principu ir dėl to pašalino visas endokrininę sistemą ardančias medžiagas iš savo produktų bei uždraudė alergijas sukeliančias kvapias medžiagas ir konservantus ne maisto produktuose. Plačiau (anglų k.)
Tinklas, prekiaujantis daugiausiai pramoninėmis bei statybinėmis prekėmis, vadovaujasi darnios plėtros principais. „Toom“ siūlo platų ekologiškų ir pavojingų cheminių medžiagų neturinčių prekių asortimentą – yra net numatęs procentines dalis, kurios nurodo pasiūloje esančių gaminių be pavojingų cheminių medžiagų/turinčių specialių eko ženklą kiekį (pvz., beveik 80 proc dažų yra paženklinti „Mėlynuoju angelu“). Prekybos centrų darbuotojai yra nuolat apmokomi, žino visą informaciją apie pavojingas chemines medžiagas ir pataria klientams rinktis produktus be jų. „Toom“ specialiais ženklais ženklina produktus, neturinčius pavojingų cheminių medžiagų, atlieka cheminius tyrimus gamintojo informacijai apie gaminių sudėti patikrinti. Prekybos tinklas taip pat vykdo kitas iniciatyvas – 2011 metais pristatė rinkai dažų talpas, pagamintas iš beveik 100 proc. perdirbtų medžiagų. Plačiau (anglų k.)
Antras didžiausias JAV nuolaidų parduotuvių (angl. Discount Store) tinklas įvedė produktų vertinimo sistemą, tam, kad tiekėjai suprastų, kuria linkme jie turėtų tobulinti savo produktus. Produktai gauna įvertinimą pagal sudėtį (kokios pavojingos cheminės medžiagos naudojamos), ekologiškumą ir kitas charakteristikas. Plačiau (anglų k.)
Ddžiausias JAV nuolaidų parduotuvių (angl. Discount Store) tinklas nustatė kriterijus buitinės chemijos, kūno priežiūros ir kosmetikos produktams. Prekybos tinklas juos taiko tiek savo, tiek tiekėjų ženklinamiems produktams. Saviems produktams „Wal-Mart“ taiko JAV pripažinto DfE prekės ženklo kriterijus, o iš tiekėjų reikalauja visiško skaidrumo (t.y. atskleisti pilną gaminio sudėtį), sumažinti ar pašalinti 10 pavojingiausių cheminių medžiagų iš buitinės chemijos, kūno priežiūros ir kosmetikos produktų bei teikti progreso ataskaitas. Plačiau (anglų k.)
prekybos tinklas įgyvendina 4 lygių ekologinio vertinimo sistemą buitinės chemijos produktams. Valymo priemonės lentynose ženklinamos 4 spalvomis – raudona, oranžine, geltona ir žalia. Raudona reiškia, kad produktas neatitinka oranžinio kriterijaus ir jis negali būti parduodamas parduotuvėje. Oranžinis kriterijus turi 2 riekalavimus: 1) Pilnas produkto ir įpakavimo sudėties atskleidimas; 2) Naudojamos pavojingos cheminės medžiagos negali daryti „žymios žalos aplinkosaugai ir saugumui“. „Whole Foods Market“ taip pat turi inovatyvią programą kūno priežiūros priemonėms – „The Premium Body Care Standards“. Plačiau (anglų k.)

Jei kyla neaiškumų, kaip įgyvendinti kažkurį punktą, kokį punktą pasirinkti, kaip interpretuoti gamintojo pateikiamus dokumentus apie gaminio sudėtį, konsultuokis su Baltijos aplinkos forumo cheminių medžiagų eksperte.